Home>>Muzică>>George Gershwin: 15 fapte despre marele compozitor
Muzică

George Gershwin: 15 fapte despre marele compozitor

George Gershwin a scris cântece și spectacole grozave pentru teatru, dar întotdeauna s-a considerat un compozitor serios. Și el a fost – de fapt, unul dintre cei mai mari ai secolului al XX-lea.

1. Origini umile

George Gershwin s-a născut în New York într-o familie de imigranți evrei ruși. Când era băiat, George a frecventat teatrele locale idiș, a făcut comisioane pentru ei și a apărut pe scenă ca figurant. În jurul vârstei de 10 ani, a început să cânte la pian pe care părinții săi îl cumpăraseră pentru fratele său mai mare Ira.

2. „Băiatul este un geniu”

Renumitul profesor de pian Charles Hambitzer l-a luat pe Gershwin la vârsta de 14 ani și și-a dat seama imediat de nivelul de talent pe care îl avea pe mâini. „Am un nou elev care își va pune amprenta. Băiatul este un geniu”, i-a scris Hambitzer surorii sale. Gershwin a fost trimis la concerte și i s-au oferit piese semnificative de la marii compozitori să învețe pentru pian. Eforturile lui Hambitzer au dat cu siguranță roade.

3. Aleea Tin Pan

Gershwin și-a început cariera ca un plugger de cântece în Tin Pan Alley din New York. Pentru a câștiga în plus, a lucrat și ca pianist repetitor pentru cântăreții de la Broadway. În 1916, el a compus primul său cântec publicat, „When You Want ’Em You Can’t Get ’Em”. Primul său mare hit a fost „Swanee”, compus în 10 minute într-un autobuz. Nu după mult timp, cântărețul Al Jolson a auzit-o și a înregistrat-o. „Swanee” a vândut un milion de copii de partituri și se estimează că două milioane de discuri. A devenit cel mai bine vândut cântec din cariera lui Gershwin.

4. Lucrări timpurii pentru scenă

La 20 de ani, Gershwin a început să compună lucrări de teatru muzical pe Broadway, împreună cu fratele său Ira scriind versurile. Ei au creat chiar și o operă experimentală de jazz într-un act Blue Monday, plasată în Harlem – un precursor al lui Porgy and Bess. În 1924, frații au colaborat la musicalul de scenă Lady Be Good, care includea melodia clasică Fascinating Rhythm.

5. Rapsodie în albastru

În ianuarie 1924, Gershwin ar fi aflat dintr-un articol de ziar că trebuia să scrie un „concert de jazz” pentru un program de muzică americană nouă, care va fi susținut de popularul lider al trupei de dans Paul Whiteman o lună mai târziu. Scriind într-un ritm maniac, Gershwin a compus o versiune cu două piane, care a fost apoi orchestrată de aranjatorul lui Whiteman. Rhapsody in Blue, cu Gershwin ca solist, a fost un triumf și astăzi este salutat ca un reper în muzica americană.

6. Concertul pentru pian în fa

La un an de la Rhapsody in Blue, Gershwin și-a extins și mai mult stilul clasic inovator, influențat de jazz, cu concertul său pentru pian. A fost lansată de compozitor cu Orchestra Simfonică din New York, dirijată de Walter Damrosch. Dirijorul l-a descris pe Gershwin drept „prințul care a luat-o pe Cenușăreasa [jazz] de mână și a proclamat-o în mod deschis prințesă pentru lumea uluită, fără îndoială, spre furia surorilor ei invidioase”.

7. Un american la Paris

La mijlocul anilor 1920, Gershwin a rămas la Paris pentru o perioadă scurtă, timp în care a aplicat pentru a studia compoziția cu renumita Nadia Boulanger – în imagine – care, împreună cu câțiva alți potențiali tutori, cum ar fi Maurice Ravel, l-au respins. Îi era teamă că un studiu clasic riguros i-ar strica stilul influențat de jazz. În timp ce se afla în capitala Franței, Gershwin a scris Un american la Paris.

8. Fascinat de modernism

Gershwin a fost intrigat de lucrările moderniste ale lui Berg, Șostakovici, Stravinski, Milhaud și Schoenberg. I-a cerut lui Schoenberg – pe care a pictat și el – lecții de compoziție. Schoenberg a refuzat, spunând că „te-aș face doar un Schoenberg rău și ești deja un Gershwin atât de bun”.

9. Admirație pentru Alban Berg

Dintre maeștrii europeni moderni, Berg l-a fascinat cel mai mult pe Gershwin. El a studiat partitura din Suita lirică a lui Berg într-un tren de la Viena la Paris și a jucat lucrarea la câteva petreceri pline de farmec. Gershwin a atârnat chiar și o fotografie cu autograf cu Berg în apartamentul său, alături de o poză cu boxerul Jack Dempsey și un sac de box.

10. Cineva pentru tenis?

Lui Gershwin îi plăcea să joace tenis cu Schoenberg o dată pe săptămână. Jocul lui Gershwin a fost descris ca fiind „nervos” și „nonșalant”, „necruțător” și „cavaleresc” – în timp ce Schoenberg era „exagerat de dornic” și „agitat”. Schoenberg este fotografiat aici cu familia sa.

11. Un șir de spectacole și cântece de succes

În ciuda succesului lui George cu lucrările de concert, familia Gershwin a continuat să scrie musicaluri de succes – Oh, Kay! (1926), Funny Face (1927), Strike Up the Band (1927 și 1930 – imagine), Show Girl (1929), Girl Crazy (1930) – care a introdus piesa, „I Got Rhythm”. Of Thee I Sing (1931) a fost prima comedie muzicală care a câștigat un premiu Pulitzer (pentru dramă).

12. Porgy and Bess

Cea mai ambițioasă compoziție a lui Gershwin a fost Porgy and Bess, pe care el a numit-o „operă populară”. Acțiunea are loc în cartierul fictiv Catfish Row, Carolina de Sud. Opera conține unele dintre cele mai sofisticate muzică a lui Gershwin și câteva arii uriașe de succes – „Summertime”, „I Got Plenty o’ Nuttin” și „It Ain’t Necessarily So”. Când a fost interpretat pentru prima dată în 1935, a fost un eșec de box office. În prezent, este considerată una dintre cele mai importante opere americane ale secolului al XX-lea.

13. Shall We Dance

După primirea dezamăgitoare pentru Porgy și Bess, Gershwin s-a mutat la Hollywood și a lucrat la multe partituri de film. Muzica sa pentru Shall We Dance, cu Fred Astaire și Ginger Rogers în rolurile principale, a căsătorit baletul cu jazz-ul într-un mod nou și a durat mai mult de o oră. Gershwin i-au luat câteva luni să scrie și să o orchestreze.

14. Boala finală

La începutul anului 1937, Gershwin a început să se plângă de dureri de cap orbitoare și au existat semne că suferea de probleme de coordonare. A fost diagnosticat cu o tumoare pe creier. O operațiune a eșuat, iar Gershwin a murit pe 11 iulie, la vârsta de 38 de ani.

15. George Gershwin – o moștenire de durată

De la glissando la clarinet de deschidere al lui Rhapsody in Blue până la standarde precum „Embraceable You” și „Someone to Watch Over Me”, muzica lui Gershwin a făcut parte din lumea noastră de aproape un secol. Evocă o eră de glamour și rafinament și a oferit Statelor Unite prima voce autentică în sala de concerte. Cântărețul american Michael Feinstein a spus: „Moștenirea Gershwin este extraordinară, deoarece George Gershwin a murit în 1937, dar muzica sa este la fel de proaspătă și vitală astăzi ca atunci când a creat-o inițial”.