Home>>Interviu>>Cristian Măcelaru: „ Festivalul Enescu a ajuns la un apogeu”
Interviu

Cristian Măcelaru: „ Festivalul Enescu a ajuns la un apogeu”

Pe parcursul festivalului Enescu de anul acesta au fost mai multe zvonuri care iată, acum se confirmă și noi ne bucurăm foarte mult, pentru că este o poziție foarte importantă pentru România pe care o ocupă acum Cristian Măcelaru, noul director artistic al festivalului Enescu. Care a fost filmul evenimentelor care a condus la această numire?

Desigur, în vremurile în care trăim, prin social media, prin Facebook, prin Twitter, este foarte ușor pentru să se răspândească zvonuri și idei, propuneri, dar acest film, cum ați spus, a fost foarte simplu. A fost o întrunire împreună cu domnul ministru Gheorghiu, cu domnul Sergiu Nistor, consilier prezidențial, împreună cu domnul Mihai Constantinescu și am discutat împreună care ar fi viitorul festivalului Enescu și mi s-a propus dacă aș fi interesat să ajut la continuitatea acestui eveniment global cultural, iar eu, deoarece am admirat și admir foarte mult efortul care s-a făcut pe parcursul îndelungat al festivalului, mi-am dorit dintotdeauna să fiu implicat. După cum am și dovedit în ultimii 10 ani, m-am implicat foarte mult în viața culturală din România. Iar acum va fi puțin mai evident, cred eu, felul în care mă implic, dar energia va continua la fel să fie cu un focus foarte aparte pe această latură a culturii din România.

Ați discutat despre durata acestui mandat?

Este un mandat deschis. Nu este neapărat o durată impusă, ci e deschis din punct de vedere al înțelegerii noastre. Când voi reuși să am o echipă cu care să discutăm – desigur, punctul următor, care e foarte important, este numirea unui director executiv – iar apoi, când se găsește o echipă care să poată să implementeze ideile care spun eu că ar fi necesare, atunci putem să discutăm, sigur, și despre un calendar, să spun așa.

Care sunt ideile necesare despre care aminteai?

Pentru mine, ideea cea mai importantă și cea mai necesară acum este a menține ceea ce s-a realizat, pentru că nu cred că e necesar ca cineva să vină și să distrugă ceea ce s-a clădit, ce s-a construit pe parcursul anilor care au trecut și de aceea, în primul și în primul rând este important să ne uităm la ceea ce avem și ceea ce putem să ținem. Este un lucru foarte important. Iar apoi vreau să văd modurile în care putem să-l onorăm pe Enescu, să onorăm personalitatea lui prin ceea ce vom face.

Cum vezi, deci, festivalul Enescu acum și cum îl vezi peste patru ani, de exemplu, sub direcția ta?

Acum, festivalul Enescu a ajuns la un apogeu, pentru că este chiar extraordinar ceea ce s-a întâmplat, chiar și în acest an, în care toată lumea se întreba dacă va putea să existe. Cred că felul în care festivalul Enescu a reușit să creeze acest diamant cultural pentru România și pentru toată lumea chiar, trebuie gândit foarte, foarte clar pentru viitor. Vom avea, desigur, multe dealuri, mulți munți de urcat ca să putem să ajungem, iar în patru ani, ce-mi doresc eu, în primul rând, în esența festivalului Enescu și știu că toți directorii artistici dinaintea mea împreună cu toți cei care au fost implicați și-au dorit foarte mult: o nouă sală de concerte. Și-au dorit foarte mult ca produsul artistic să poată să trăiască într-o sală care să fie pe menirea acelui produs artistic. Eu îmi doresc, desigur, același lucru și vreau să găsim o modalitate în care să îmbunătățim felul în care orchestrele sunt prezentate ori în Sala Palatului, ori într-o sală nouă. Îmi doresc experiența care publicul o are să devină cât mai intimă, să devină cât mai frumoasă împreună cu programele care se prezintă. Vreau să găsesc și o modalitate în care să ne uităm și la partea de mentor și de pedagog ale lui Enescu, cu mai mare importanță pe parcursul festivalului sau și în afara festivalului. Deci, acest lucru este foarte important pentru mine, lucru pe care l-am făcut dintotdeauna cu tinerii muzicieni, cu tinerii care nu cunosc muzica. Acest lucru va fi un accent pe care vreau să-l dau festivalului.

Directorul executiv și cine va fi acesta este un lucru foarte important. Au fost discuții în acest sens? Ți-ai exprimat vreun punct de vedere?

Deoarece directorul executiv al festivalului este legat strâns de conducerea ARTEXIM-ului, procesul este diferit, iar acest proces știu că este în demers acum, dar nu mi s-au propus nume sau discuții directe pe care să le avem. Știu că există o dorință să se ajungă la un nume potrivit cât mai curând posibil și se lucrează la acest aspect, dar nu pot să spun că am discutat clar.

Citește tot interviul aici