Situată printre primii pianiști importanți produși de școala românească de pian, Silvia Șerbescu (n. 27 ianuarie 1903 - d. 22 aprilie 1965) se înscrie în rândul celor mai impunătoare figuri muzicale ale secolului XX. Născută într-o familie de intelectuali, cunoscători ai muzicii clasice, aceasta și-a cultivat talentul muzical încă din copilărie. Tatăl ei, Gheorghe Chelaru, era profesor de latină, greacă și română la Liceul Gheorghe Lazăr din București și la Școala Normală, Secretar General al Universității din București și autor de manuale școlare. Mama ei, Eliza Bunescu, era fiica lui Ioan Bunescu și nepoata lui Gheorghe Ionescu, ambii compozitori de muzică corală. Silvia Șerbescu (născută Chelaru) începe studiul pianului din anii școlii primare. În 1917, la vârsta de 14 ani, aceasta î...
Read MoreCategorie: Critică muzicală
La 6 aprilie 2021 s-au împlinit 50 de ani de la moartea compozitorului Igor Stravinski, unul dintre cei mai importanți muzicieni ai secolului al 20-lea. Primele sale lucrări, Focuri de artificii și Scherzo fantastic, îl entuziasmează pe impresarul Serghei Diaghilev, conducătorul vestitelor “Ballets Russes” din Paris, care îi comandă compoziții pentru ansamblul său. Rezultatul este muzica de balet Pasărea de Foc, a cărei reprezentație în 1910 stupefiază, dar și entuziasmează publicul parizian. Urmează Petrușka în 1911, o poveste muzical-coreografică pe motive ale folclorului rus. Cu următoarea operă, Ritualul primăverii, izbucnește însă scandalul. Publicul se împarte în două: pe de o parte adversarii, care nu se pot împăca cu mijloacele noi de expresie muzicală, pe de altă parte entuz
Read MoreArticol preluat din ACORD - publicație a Universității Naționale de Muzică București Radu-Theodor Mancaș – Canto, master anul II Fiind pasionat de creația verdiană de operă și de asemenea de amplitudinea subiectelor cu caracter istoric, am decis ı̂n seara de 25 ianuarie să vizionez (ı̂n premieră personală) opera Aida. Incă de la ridicarea cortinei, am fost surprins de decorul compus din elemente reduse ca număr, dar puternic ornamentate cu motive egiptene, semănând cu coloanele și zidurile templelor din Memphis (scenografia e semnată de Viorica Petrovici). Acest decor s-a dovedit a fi foarte versatil, utilizându-se aceleași elemente pe parcursul ı̂ntregului spectacol, fiind modificată doar poziționarea pe scenă și de multe ori doar orientarea acestora. Am fost pla
Read MoreArticol preluat din ACORD - publicație a Universității Naționale de Muzică București prof.univ.dr. DHC Valentina Sandu-Dediu Cu intenția de a diversifica modul de evaluare pentru semestrul I, le-am props masteranzior care frecventează cursul Interpretarea – de la teorie la practică ı̂n acest an Academis să scrie cronici la evenimente muzicale live, alese ı̂n mod liber de fiecare. S-a dovedit un exercițiu bun acela al poziționării de cealaltă parte a baricadei, cea a ascultătorului critic, obligat sau devenit responsabil să reflecteze asupra a ceea ce aude. Am citit cu mare plăcere zeci de cronici și m-am decis, având susținerea redacției Acord, să le selectez pe acelea potrivite publicării, desigur cu ı̂ncuviințarea autorilor. Menționez că acest curs este frec
Read More