Spectacolul „Raymonda” de Alexander Glazunov, regia şi coregrafia Maki Asami, va fi prezentat, în premieră, sâmbătă, la Opera Naţională din Bucureşti.
„Baletul ‘Raymonda’ este unul dintre cele mai importante titluri, un titlu foarte dificil, un titlu pe care puţine companii de balet îşi permit să îl abordeze”, a declarat, joi, Daniel Jinga, managerul general interimar al ONB, în cadrul unei conferinţe de presă.
El a precizat că misiunea Operei Naţionale din Bucureşti a fost în acest an una dificilă, iar realizarea spectacolului a fost una grea, în nişte condiţii de lucru foarte accelerate.
„Împreună am sărbătorit anul centenar, un an în care ne-am străduit să aducem în faţa publicului cât mai multe premiere, un an care ne-am străduit să ne reluăm activitatea, deoarece veneam după o etapă foarte complicată din punct de vedere sanitar, un an în care am adus în faţa publicului şi alte titluri de operă şi balet care nu se mai jucaseră de foarte mult timp. Aşadar, misiunea lor a fost una grea, aceea de a scoate către public o premieră într-un interval foarte scurt şi în nişte condiţii de lucru foarte accelerate”, a precizat managerul.
Alin Gheorghiu – consilier artistic, a spus că baletul „Raymonda” este montat pentru prima oară integral pe scena ONB.
„Am propus acest titlu în primul rând pentru că este un titlu deosebit şi (…) este pentru prima oară în istoria instituţiei montat integral. Un titlu foarte dificil, care presupune multă virtuozitate, interpretare tehnică, pentru compania de balet este foarte ofertant. Am lucrat extraordinar cu doamna Takako Nishikawa, care este o profesionistă desăvârşită, a revenit din Japonia să lucreze împreună cu noi, să monteze spectacolul pe scenă. Titlul a fascinat datorită muzicii, a coregrafiei şi a desenului coregrafic cu totul şi cu totul deosebit”, a spus Gheorghiu.
El a dezvăluit că următorul spectacol de anvergură care va fi pus pe scena ONB va fi „regina baletului, ‘Lacul lebedelor'”.
Directorul de balet, Laura Blică Toader, a declarat că „Raymonda” este un spectacol la care s-a muncit intens şi cu mare dăruire.
„Acest balet nou intrat cu siguranţă va avea succes, pentru că este atât de frumos, amplu şi la care s-a muncit nu numai intens, ci şi cu o mare dăruire, ţinând cont că vine după o perioadă extrem de dificilă pentru toţi, când am fost cu toţii privaţi de această bucurie de a avea în faţa publicului spectacole, aşa cum am fost obişnuiţi ani la rând. (…) După cinci săptămâni de muncă asiduă o să vedeţi un spectacol ce va fi prezentat pentru prima oară pe scena acestei instituţii. Este un spectacol grandios în trei acte ce implică nu doar partituri superbe, de virtuozitate, nu numai ale soliştilor, ci şi ale întregului corp de balet, solişti”, a spus Laura Blică Toader.
Ea a precizat că în spectacol au fost integraţi şi artişti refugiaţi din Ucraina.
„Am reuşit de când s-a început această stagiune (…) să aducem nu numai la balet sau canto, ci şi la orchestră artişti din alte colţuri ale lumii. (…) Acum avea plăcerea de a avea integraţi artişti din mai multe colţuri ale lumii şi, mai nou, artişti din Ucraina. La premieră vor fi prezenţi pe scenă, vor dansa patru, şi am încercat puţin câte puţin să-i integrăm, pentru că, vă daţi seama, i-am văzut, nu-i ştiam, am încercat de la prima noastră întâlnire să-i sprijinim sufleteşte, cât de cât să-i integrăm. Ei fiind artişti, avem un limbaj comun – dansul, şi atunci ne-a fost foarte simplu să-i ajutăm începând cu ora de studii, repetiţii şi au ajuns să şi danseze în premiera noastră, pentru că sunt cuminţi, serioşi, dar la început temători”, a mai spus directorul de balet.
Prim balerina Rin Okuno, interpreta rolului Raymonda în premiera de sâmbătă, a mărturisit că îşi dorea din copilărie acest rol.
„Pentru mine ‘Raymonda’ este un balet foarte special. Încă din copilărie cea mai mare dorinţă a mea era să dansez solo-uri din ‘Raymonda’. (…) Este o onoare pentru mine să pot dansa Raymonda, un spectacol extrem de faimos în Japonia. Anul acesta se împlinesc 100 de ani de relaţii diplomatice între Japonia şi România. Sunt foarte fericită că pot dansa Raymonda la Opera Naţională într-o coregrafie japoneză. (…) ‘Raymonda’ este un balet superb. Coregrafia, costumele şi muzica sunt minunate”, a afirmat Rin Okuno.
Prim balerinul Robert Enache, interpretul rolului Jean de Brienne în premiera de sâmbătă, a declarat că a fost impresionat de modul cum a lucrat cu maestrul de repetiţii din Japonia, Takako Nishikawa.
„Mi-ar plăcea mai mult să vorbesc despre experienţa care am avut-o de-a lungul celor cinci săptămâni alături de doamna Nishikawa (n.r. – maestru repetiţii) şi care pentru mine a fost foarte plăcută şi, în acelaşi timp, foarte interesantă, pentru că ea, fiind un artist desăvârşit, un maestru foarte bun, ne-a prezentat coregrafia şi ne-a lăsat o mână liberă pentru a ne aduce aportul nostru către fiecare personaj, ceea ce mi se pare excepţional din partea unui maestru coregraf pentru că până la urmă coregrafia este strictă, coregrafia este foarte grea, dar interpretarea şi personajul sunt create de noi, de dansatori, care am putea colora, poate un pic diferit, fiecare personaj”, a mărturisit Robert Enache.
Din distribuţia de sâmbătă a spectacolului „Raymonda” fac parte Rin Okuno, Robert Enache, Valentin Stoica, Erina Yoshie, Kana Arai, Sergiu Dan, Răzvan Cacoveanu, Antonel Oprescu, Monica Petrică, Margaux Chesnais, Karen Saito, Aleandra Gavrilecu, Ionuţ Diniţă, Sergiu Dan, Amyra Badro, Stefano Nappo, Alexandra Plesis, Tomas Sanza, Julia Baro.
Următoarele reprezentaţii, cu distribuţii diferite, vor avea loc pe 10, 13 şi 15 aprilie.
Sursa: AGERPRES